Kultur- og sprogmødestudier en af mange uddannelser uden relevans for arbejdsmarkedet

Share

Danmarks Akkrediteringsinstitution har vejet 99 nye og 331 eksisterende universitetsuddannelser og fundet næsten halvdelen for lette i forhold til arbejdsmarkedet. En af de jobsvage uddannelser er Kultur- og sprogmødestudier på RUC.

kvadratroden340

Er der arbejde for enden af uddannelsen. Ikke i lidt for mange uddannelsers tilfælde. Foto: Uffe Weng.

I sidste uge fastslog Danske Universiteters rektorkollegium, at det var tide at se med kritiske øjne på, om nogle af universitetsuddannelserne blot uddanner folk til ledighed  –  at man burde indrette universitetssystemet mere efter hvilke kvalifikationer, der rent faktisk er efterspørgsel på på arbejdsmarkedet. Og før dem havde både produktivitetskommissionen og tidligere uddannelsesminister Morten Østergaard efterspurgt det samme.

I denne uge kom så et yderligere empirisk grundlag for denne konklusion. Danmarks Akkrediteringsinstitution, der overser de danske universiteters faglige udbud, har nemlig fra 2010 til 2012 gennemgået 99 nye og 331 eksisterende uddannelser netop med ansættelsesmuligheder for øje, og den efterfølgende rapport tegner et noget deprimerende billede. Det er tæt på halvdelen af de undersøgte uddannelser, der har problemer med relevansen for arbejdsmarkedet. Mere konkret fire ud af ti af de nye uddannelser og 46 procent af de eksisterende uddannelser.

Annette Dørge, der er direktør Danmarks Akkrediteringsinstitut, er ikke imponeret.

“Det er klart, at det er vigtigt, at uddannelserne er relevante. Ikke bare for arbejdsmarkedet, men også for de studerende. Er de ikke det, kan det have den konsekvens, at de tager uddannelser uden et defineret arbejdsmarkeds- og erhvervssigte, siger hun til Berlingske Tidende.

Det er rent ud sagt et problem, når så mange uddannelser ikke har en ordentlig og direkte kontakt med det arbejdsmarked og de job, som de gerne skulle sende deres kandidater ud til.

–  Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen

Den yderste konsekvens af denne vurdering er, at en uddannelse bliver frataget sin akkrediterering. At den skal lukke. Det er bl.a. RUC’s kandidatuddannelse i Kultur- og sprogmødestudier i fare for. Dens såkaldte aftagerdialog blev i 2012 kun vurderet “betinget positiv” af akkrediteringsinstitutionen.

Høj ledighed, lav dialog

I vurderingen af Kultur- og sprogmødestudier var der faktisk flere kritikpunkter: Uddannelsens ledelse indsamler ikke tilstrækkeligt med relevant information med henblik på at styre uddannelserne, ledigheden for uddannelsen er højere end gennemsnittet for hovedområdet på landsplan, og en tredjedel af dimittenderne finder ikke ansættelse under en akademisk stillingskategori. Det vurderedes i den forbindelse at være kritisk, at institutionen ikke har en løbende dialog med relevante aftagere af uddannelsens dimittender.

Lederen af Institut for Kultur og Identitet, der udbyder Kultur- og sprogmødestudier, Martin Bayer forsvarer dog sin kandidatuddannelse. Han oplyser til Berlingske, at kritikken fra Danmarks Akkrediteringsinstitution netop ruskede så meget op i ham og den øvrige ledelse, at uddannelsen i dag er mere relevant. Samarbejdet med aftagerpanelet er bl.a. blevet forstærket og RUC er begyndt at undersøge, hvilket arbejde kandidaterne efterfølgende får.

“De er kommet med flere gode bud på, hvordan uddannelsen bliver mere rettet mod arbejdsmarkedet. Blandt andet ved mere praktik”, siger institutlederen, der vurderer, at beskæftigelsen vil være bedre, næste gang uddannelsen skal akkrediteres.

RUC’s master i Sundhedsfremme bliver i rapporten omvendt fremhævet som et af de gode eksempler på inddragelse af ‘aftagerne’, altså virksomhederne, der skal ansætte.

Den nye uddannelsesminister, Sofie Carsten Nielsen (R), kalder undersøgelsen et wakeupcall og mener, at den sætter fingeren på et ømt punkt i uddannelsessystemet.

“Det er rent ud sagt et problem, når så mange uddannelser ikke har en ordentlig og direkte kontakt med det arbejdsmarked og de job, som de gerne skulle sende deres kandidater ud til”, siger ministeren.

 

Comments

  1. What’s up, after reading this awesome post
    i am too cheerful to share my know-how here with colleagues.

Speak Your Mind

*