Rektoratets blog: Motivation er det vigtigste, når du vælger uddannelse

Share

I disse dage går tusindvis af unge mennesker rundt og overvejer, hvilken universitetsuddannelse de skal søge ind på. Rektor Hanne Leth Andersen giver her sine bedste råd til dem.

Rektorarets blog skrives på skift af rektor Hanne Leth Andersen og universitetsdirektør Peter Lauritzen. Foto: Uffe Weng.

Rektorarets blog skrives på skift af rektor Hanne Leth Andersen og universitetsdirektør Peter Lauritzen. Foto: Rie Neuchs.

Kære kommende studerende,

Du står over for en stor beslutning. Sammen med tusindvis af andre studenter rundt omkring i landet skal du frem mod ansøgningsfristen d. 5. juli til at skulle vælge en uddannelse, som skal danne rammen for dit arbejdsliv og dit personlige liv. Ud over alt det faglige, så er uddannelsen rammen om din fortsatte dannelse som menneske. Din uddannelse er rammen om en masse nye mennesker, du snart skal møde, fordi I har taget det samme valg. Måske møder du din nye bedste ven eller en ny kæreste på studiet. I hvert fald kommer du til at få ny indsigt og forståelse, der udvikler nye sider af dig som menneske  –   og som måske vil føre dig i helt nye retninger, mod nye horisonter.

Det er ikke nogen nem beslutning, men husk at en uddannelse klæder dig på til at bruge dine evner på mange måder. Den lukker ikke dine muligheder  –  den åbner dem.

Min egen vej har ikke været snorlige, men den har været super spændende.

Måske er du en af de få, der siden du gik i 7. klasse har vidst, at du vil være hjertekirurg  –  eller måske politisk reporter på Politiken. Mere sandsynligt er det, at du som de fleste andre unge er en af dem, for hvem vejen ind på universitetet og ud i det voksne arbejdsliv ikke er hverken snorlige eller ligetil.

Passion for fransk

Min egen vej har ikke været snorlige, men den har været super spændende. Min passion for fransk og sprog fik mig til at vælge en uddannelse, som dengang regnedes for totalt brødløs. Jeg var ikke sikker på, at det var det eneste rigtige at læse fransk, men jeg kastede mig dybt ind i det, og det bragte mig sammen med et par vikarjobs som underviser videre fra kandidatstudiet til en ph.d.-afhandling. Som sprogforsker blev jeg dernæst så optaget af, hvordan vi kan forbedre undervisningsformerne på universitetet, at jeg gik over til at forske i universitetspædagogik og endte som professor i faget. At bliver rektor lå slet ikke inden for min forestillingsevne, da jeg valgte at læse på universitetet. Jeg ved, at når du lader din uddannelse tænde dig, så kan din uddannelse føre uanede steder hen. Det handler om at udvikle sig så meget som muligt, og uddannelsen er midlet. Uddannelse er din nøgle til dig selv og til fremtiden.

Nye veje

I disse år er samfundet, arbejdsmarkedet og den politiske dagsorden fortsat præget af finanskrise og høj dimittendledighed, og sporene skræmmer. Derfor er det selvfølgelig relevant at kigge på jobmulighederne efter endt uddannelse  –  men relevans handler mindst lige så meget om personlige kompetencer og metodiske færdigheder. Hvis du fx vælger at læse kemi og miljøbiologi, kommer du måske til at lave grønne regnskaber hos Carlsberg. Men du kan også blive forsker hos Novo Nordisk eller vælge en ledelseskarriere i udlandet. Med samfundsvidenskab kan du blive konsulent i Udenrigsministeriet, eller du kan læse kommunikation og blive kreativ leder i markedsføringsafdelingen i Danmarks Radio. Men du kan også vælge at læse historie og dansk og ende med at starte din egen virksomhed. På universiteterne hjælper vi dig med at se, hvad du kan blive med din uddannelse, men din vej kan altid blive helt ny, hvis du sørger for at dygtiggøre dig der, hvor du har potentiale og lyst. Mange unge i dag vil komme til at skabe deres eget job med nye ideer, for det danske samfund satser på vækst og innovation.

Det er dét, samfundet har brug for  –  kompetente og engagerede kandidater  –  der tør sætte en dagsorden.

Det, som er vigtigt for mange unge i dag, når de vælger en akademisk uddannelse, er, at den ikke foregår i et elfenbenstårn. Derfor vælger de fleste en eller anden form for praktik eller praksisrelation, som en måde løbende at skabe en tydelig relation mellem uddannelse og arbejdsmarked på. Derfor vælger de fleste i dag også at have et studenterjob, og derfor anbefaler vi jer at tage en tur til udlandet som udvekslingsstuderende.

De rigtige spørgsmål

På RUC er det et grundlæggende træk, at man lærer at løse problemer med udgangspunkt i virkeligheden. Man lærer at sætte sig ind i kompliceret stof, skære ind til benet, og at bruge sit kritiske blik til at stille de rigtige spørgsmål, så vi  –  samfundet og virksomhederne  –  kan få de bedste svar og de klogeste løsninger. På RUC lærer man at arbejde med problemer, der kræver en tværfaglig tilgang  –  det kan være klimaproblemer, sukkersygens gåde, nanopartiklers skadelige virkninger eller internationale problematikker i relation til kulturkrige eller menneskerettigheder. Man arbejder hele tiden sammen med andre og får afprøvet sine evner og kompetencer i samspil med andre. Man lærer at være både kritisk og konstruktiv, at nå længere sammen, end den enkelte ville være kommet alene. Det er krævende at arbejde i projekter, både personligt og fagligt, men resultaterne står mål med indsatsen.

Mit bedste råd til dig  –  som rektor, professor i universitetspædagogik og tidligere studerende  –  er, at du som studerende først og fremmest lader dig drive af motivation og interesse  –  for at du bliver så dygtig som overhovedet muligt. Det er dét, samfundet har brug for  –  kompetente og engagerede kandidater  –  der tør sætte en dagsorden.

Comments

  1. Jeg tror de fleste oplever, at der er bump på vejen. Men mange gange kan man heldigvis bruge en masse af de erfaringer man har med i bagagen. Så det er meget sjældent, at lærdom (uanset hvilken måde den er erhvervet på) er spildt. Jeg giver dig helt medhold i, at lyst, motivation og interesse er nogle af de vigtigste parametre, når man skal vælge vejen frem.

Speak Your Mind

*