RUC vil gnubbe sig op af Roskilde Festivals brand

Share

Små seks kilometer fra RUC finder Nordeuropas største musikfestival hvert år sted, og universitetet har ikke været gode nok til at udnytte det naboskab. Det skal der ændres på i år. Manden bag er universitetsdirektør Peter Lauritzen.

Roskilde680-2

Mere end 100.000 gæster og medarbejdere udgør i ni dage Roskilde Festival. I år vil RUC forsøge at skille sig ud i folkemasserne. Foto: Roskilde Festival/Lars Just.

Sig navnet Roskilde, og langt de fleste vil automatisk, enten højlydt eller inde i hovedet, tilføje Festival. Ja, for mange er det faktisk nok at sige Roskilde  –  for dem er bynavnet lig med festivallen. Meget få vil til gengæld tilføje Universitet. Det har den simple årsag, at Roskilde Festival har et bragende stærkt brand, ikke mindst når de gælder de unge, mens Roskilde Universitet lader lidt tilbage at ønske på den front.

I år tager RUC den logiske konsekvens og forsøger at udnytte naboskabet til det stærke brand. Universitetet har således lagt både tid og penge i at blive mere synlig i den kaotiske ramme, der er Roskilde Festival 2014. Rektors Udviklingspulje har sat 75.000 af til såkaldte campaktiviteter, og derudover har RUC Kommunikation doneret en ordentlig bunke merchandise i form af bl.a. RUC-bannere, RUC-fatboys og RUC-telte.

Vi håber, helt ærligt, at festivalens stærke ungdomsbrand kan smitte af på os.

–  Universitetsdirektør Peter Lauritzen

Primus motor i rektoratet har fra begyndelsen været universitetsdirektør Peter Lauritzen, der selv kalder festivalsengagementet for en “kæphest igennem et par år”:

“Jeg sagde på et tidspunkt til mig selv: “Hvorfor i alverden har vi ikke brugt festivalen før?” Den ligger praktisk talt lige foran RUC; den er fuld af de unge mennesker, vi gerne vil have fat i til studiestart; og timingen er perfekt i forhold til det tidspunkt, vi gerne vil have fat i dem på”.

En mark med musik, kunst og fest

Et stort fokus med festivaltilstedeværelsen er altså den såkaldte rekruttering  –  arbejdet på at få flere til at søge ind som studerende.

Nogle af de unge festivalgæster, som RUC gerne vil have fingre i. Foto: Michael Flarup/Roskilde Festival.

Nogle af de unge festivalgæster, som RUC gerne vil have fingre i. Foto: Michael Flarup/Roskilde Festival.

“I rektoratet vil vi gerne benytte festivalen til at kommunikere, at det er noget særligt at gå på RUC. Vi vil gerne have studerende, der vil skabe forandringer og være aktive. Og dem tror vi, at vi kan finde på Roskilde”, forklarer universitetsdirektøren  –  uden at tilføje festival.

Handler det også om, at RUC håber på at gnubbe sig lidt op af Roskilde Festivals stærke brand?

“Ja. Vi kan jo se, at mange unge stadig har et lidt forkert indtryk af RUC  –  de opfatter os som lidt støvet. Vi håber, helt ærligt, at festivalens stærke ungdomsbrand kan smitte af på os. Det er jo et fantastisk arrangement, hvor 100.000 mennesker midt i disse Facebook- og Twitter-tider flokkes til Roskilde for at samles på en mark til musik, kunst og fest.”

Læs mere om RUC’s brandarbejde her

Peter Lauritzen camperede selv på Roskilde Festival sidste år, og vil også i år være at finde i ’smatten’, denne gang dog kun som dagsgæst og i følge med sine børn.

Rent praktisk er det heller ikke hverken VIP’ere eller TAP’ere, der skal være RUC’s ansigt på festivalen, men derimod universitetets egne studerende. Med Studenterrådet som tovholder er der således blevet gennemført en lejr-konkurrence, hvor de bedste fire ideer er blevet belønnet med de 75.000 kroner fra udviklingspuljen. Eneste officielle tilstedeværelse vil være studievejledere  –  der vil gøre deres bedste for at komme væk fra studiemessestandsformatet.

Skal du selv på Roskilde (Festival) kan du kigge efter de grønne RUC-flag, der bl.a. varsler menneske-RISK, minegolf og dansende frokost.

RUSK fortæller i morgen mere om de i alt fire RUC-lejre/events på festivalen. 

RUSK rapporterer også fra selve festivalen, hvor vi selvfølgelig også besøger RUC-lejrene. Har du noget RUC’et vi skal dække i ’smatten’? Kontakt os!

 

Comments

  1. Simone Gøtze says:

    Hej RUSK,

    Hvis I mangler nogle til at brande RUC på dette års Roskilde festival, så er vi en stor camp på godt 30 mennesker som skal afsted, og selvfølgelig godt kunne bruge banner, fat-boys, telte m.m., hvis det er aktuelt, så sig endelig til!

    Mvh camp-ja!

  2. Hej Simone og Camp-Ja,
    Det er ikke RUSK, der står for brandingen. Det er SR og RUC Kommunikation. Og jeg tror, at løbet er kørt 😉
    Men god festival. Det kan være, vi ses derude!
    Vh Rasmus

Speak Your Mind

*