Roskildefrivillig: Gry var sansernes mester i Art Zone

Share

Ud over at være ekstern lektor og censor på RUC’s Performance Design-studie er Gry Worre Hallberg bl.a. også kurator for Performance-kunst på Roskilde Festival. I år resulterede det i The Performance Sense Laboratory.

Dansere helt dækket i spejlflader var bare et af mange virkelighedsforvrængende indtryk inden for i The Performance Sense Laboratory. Foto: Diana Lindhardt.

Dansere helt dækket i spejlflader var bare et af mange virkelighedsforvrængende indtryk inden for i The Performance Sense Laboratory. Foto: Diana Lindhardt.

To mennesker ligger og roder rundt i en bunke fugtig muld i et halvmørkt rum. Kvinden inviterer de forbipasserende til at slutte sig til dem. Hun dækker deres hænder med jorden, ser dem dybt i øjnene og stiller dem mærkelige spørgsmål som, “hvordan tror du, vi påvirker jorden med vores tilstedeværelse”, på engelsk med en sær accent. Først senere, i et andet rum, står det klart, at manden også var en gæst, der bare virkelig lod sig suge ind.

Og på den måde gjorde han lige præcis det, Gry Worre Hallberg håbede på med performance-værket Performance Sense Laboratory. Hun er kurator for performancekunst på Roskilde Festival og havde i år inviteret en række performancekunstgrupper til at udforske sanselighedens væsen indenfor rammerne af en interaktiv og immersiv performanceinstallation, som hun har skabt.

”Mit arbejde placere sig i et krydsfelt mellem udøvende performancekunst og forskning  –  hele Lab-tanken i år afspejler dette krydsfelt og tilknytningen til RUC og dets forskningsmiljø er derfor vigtig for mig”.

De kuraterede grupper var Lilibeth Cuenca Rasmussen (DK), Savage Amusement (AUS/DE), Sisters Hope (DK) og Katalin Halasz (UK) samt The Evokers (DK/SE), en gruppe performancekunstnere der optræder som sammenhængskraft og synergiskabere, lysdesignere fra Ungt Lys, The Hands, som arbejder med scenografi og lyddesign samt The Ear fra Sisters Hope.

The Performance Sense Laboratory åbner og udforsker, med hendes egne ord, ”den æstetiske erfarings- og oplevelsesdimension”.

“Det meste af det jeg beskæftiger mig med for tiden, undersøger på en eller anden måde sanselighedens væsen. Jeg har en vision, jeg kalder ’sensuous society’. I flere projekter har jeg performativt undersøgt elementer af dette potentielle fremtidsbillede  –  f.eks. hvordan skolen i et tænkt sanseligt samfund ville se ud. I Performance Sense Laboratory ønsker jeg, sammen med en række nationale og internationale peformancekunstgrupper, at undersøge selve sanselighedens væsen, som vi forsat mangler begreber til at forstå og beskrive og dermed på sin vis legitimere betydningen af”, uddyber hun.

Forskende kunstner

Det gælder også, når hun møder op på RUC’s Performance design-studie som ekstern lektor eller censor:

”Mit arbejde placerer sig i et krydsfelt mellem udøvende performancekunst og forskning  –  hele Lab-tanken i år afspejler dette krydsfelt og tilknytningen til RUC og dets forskningsmiljø er derfor vigtig for mig”.

Læs også: Marie sørger for sikkerheden på Skate-scenen

Det øjeblik deltagerne trådte indenfor i Performance Sense Laboratory blev de ikke kun gæster men også laboratorieobjekter. Målet: At forstå sanselighed. Foto: Diana Lindhardt.

Det øjeblik deltagerne trådte indenfor i Performance Sense Laboratory, blev de ikke kun gæster, men også laboratorieobjekter. Målet: At forstå sanselighed. Foto: Diana Lindhardt.

Hvorfor er det vigtigt med performancekunst på festivalen?

“Performancekunsten kan åbne for alternative værens- og samværsrum og dermed udvide vores mulighedsrum for væren, samværen og navigation i verden. Festivalen er i forvejen en platform for denne udforskning, og jeg vil mene, at undersøgelsen kan udvides, eller intensiveres, gennem performancekunsten. Hvis festivalen er et ritual, så er den liminale zone allerede åbnet. Performancekunsten kan styrke det potentiale, der er i denne tilstand. Den kan også pege på, at udforskningen af alternative værens og samværsformer kan foregå på mange forskellige måder, og at de alternativer, vi leger med, kan være mangfoldige.”

“Roskilde festival er en platform udenfor den etablerede kunstinstitution, og den er derfor med til at demokratisere kunstrummet og den æstetiske oplevelsesdimension. Det rum, hvor vi oplever verden på æstetikkens og sanselighedens præmisser.”

Et radikalt anderledes bud

Faktisk skiller et værk som Performance Sense Laboratory sig markant ud på en festival, hvor der eller er rigeligt vanvid, vurderer hun:

“Roskilde Festivalen er en chance for at udforske nye måder at være sammen på, men tit falder folk jo ind i deres normale mønstre også når vi udfor. Det andet alternativ er så at drikke øl på campingpladsen. Dér serverer vi et radikalt anderledes bud på, hvordan vi kan være til stede i verden.”

Læs også: Hvad kan en universitetsstuderende gøre for Fakta?

Det er andet år i træk, at Gry Worre Hallberg har ansvaret for performancekunsten på festivalen. Endvidere er hun kunstnerisk leder og kurator på Dome of Visions og står, som udøvende performer, bag en række performancekunstgrupper der arbejder indenfor den immersive og interaktive performancekunsttradition – bl.a. Sisters Hope, Fiction Pimps og Club de la Faye.

Arbejdet på næste års festival-værk gik allerede i gang i mandags.

Udover Gry Worre Halberg var også Performance Design-studerende Nana Senderovitz aktiv i Performance Sense Laboratory  –  som førstnævntes assistent siden februar.

En af de sære skabninger i The Performance Sense Laboratory. Foto: Diana Lindhardt.

En af de sære skabninger i The Performance Sense Laboratory. Foto: Diana Lindhardt.

Æterisk var et ord, man ofte fik i tankerne på vej gennem Gry Worre værk. Foto: Diana Lindhardt.

Æterisk var et ord, man ofte fik i tankerne på vej gennem Gry Worre Halbergs værk. Foto: Diana Lindhardt.

senses5

The Shape-shifte fra performancegruppen Sisters Hope. Foto: Diana Lindhardt.

Fakta 

Performance Sense Laboratory var et performanceprogram med sanselighed i fokus. Publikum blev inddraget, der afprøvedes grænser, og festivaldeltagerne blev sat i direkte kontakt med kunsten. Lilibeth Cuenca Rasmussen (DK), Savage Amusement (AUS/DE), Sisters Hope (DK) og Katalin Halasz (UK) tog alle festivaldeltagere med på en intim, grænseoverskridende og sanseudvidende oplevelse. Performance Sense Laboratory fandt man i Art Zone fra torsdag til søndag fra 16.00 til 22.00.

Speak Your Mind

*