Kunsten at lære uden andres ledelse

Share

Et interview med den prisvindende journalist og RUC alumne Jesper Tynell

Jesper Tynell

Jesper Tynell

Jesper Tynell vandt i 2010 den fornemmeste pris inden for dansk journalistik, Cavlingen, for sin afsløring af at beskæftigelsesministeriet under den daværende beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen i fem forskellige sager bl.a. brød loven og vildledte Folketinget. Han har siden 2003 været ansat på Orientering på P1, men har de sidste år været travlt beskæftiget blandt andet med at holde oplæg om offentlig forvaltning samt arbejdet med bogen ”Mørkelygten”, der udkom sidste år.

Jeg ved faktisk ikke, om jeg ville være startet på Journalistik, hvis jeg havde haft muligheden.

Men Jesper Tynell overrasker flere, da han slet ikke er en klassisk skolet journalist. Derimod havde han en akademisk baggrund, da han i 2003 forlod RUC med en kandidat i fagene Historie og Kommunikation. Nu har han også fornøjelsen af at være første levende billede i RUSK’s nye Alumne-serie, hvor vi interviewer og sætter fokus på tidligere RUC-studerende, der på markant vis sætter deres præg på den offentlige debat.

Fra ingeniør til humanist

Det bliver en sen mandag aften, før det lykkes mig at få fat i Jesper Tynell til et telefoninterview. På trods af det sene tidspunkt, så er det alligevel en særdeles fortællelysten og klukkende stemme, der dukker op i den anden ende af røret.

“Det var faktisk ikke så meget et bevidst valg, som det var en belejlig tilfældighed, at jeg endte på RUC,” indleder Jesper sin fortælling om, hvordan han startede på RUC. Faktisk var han mere end tre år inde i sin uddannelse til civilingeniør på DTU, da han tog med sin søster til et Åbent Hus arrangement på RUC.

På trods af sin store interesse for samfundet, så var den unge matematiknørd lettere bekymret over at bevæge sig ud til alle ”de belæste” på RUC. Han fik dog hurtigt indtrykket af, at der ikke var noget at bekymre sig over, og han foretog derfor det drastiske studieskifte fra ingeniørstudiet på DTU, til Humanistisk International Basis (HIB) på RUC. Ikke alle var dog lige så hurtige til at lade sig omvende. Søsteren endte med at vente et par år, før hun selv startede.

Læring uden andres ledelse

“Det jeg husker bedst fra RUC, det er sådan set fraværet af undervisere, og det skal forstås som en stor cadeau til underviserne. Jeg husker, hvordan jeg har lært rigtig meget af at skrive projekter, og ved at læse tonsvis af tekster selv og diskutere dem med de andre. Jeg husker f.eks., at der var en, der fortalte mig om Foucaults betragtninger om diskursens taktiske polyvalens. Det var noget jeg lærte fra en anden studerende, som ændrede min forståelse af Foucaults værker, af magt og af mange andre ting,” fortæller Jesper Tynell.

Verden er fyldt med folk, der vil formidle. Derfor gælder det frem for alt om, at have noget reelt at formidle.

Det er især arbejdet med de mange projekter, der står klart i Jesper Tynells hukommelse. Arbejdet med at konsumere og analysere store mængder tekst, alene såvel som i samarbejde med andre, er noget som stadig benytter sig af i sit arbejde den dag i dag.

“Langt den meste tid tilbragte vi i København, hvor vi læste og diskuterede med hinanden,” husker Jesper Tynell. Men det var ikke alle, der havde lige nemt ved at indstille sig på RUC’s problemorienterede og meget selvstændige projektarbejde. Især de mange udenlandske studerende på HIB oplevede deres første semestre på RUC som et decideret kulturchok. Flere var stærkt frustrerede over underviserne, der ikke ville fortælle hvordan de helt præcist skulle opbygge og skrive deres opgaver.

”Den frustration var udbredt i starten. Jeg husker det som, at der var noget nær et krisemøde i auditoriet, hvor der var flere, der skreg på flere retningslinjer. Vi havde fået udleveret en materialesamling, som vi selv skulle finde ud af, hvordan vi ville gå til og anvende. Jeg syntes selv, at det fedeste i virkeligheden var den her tilgang, underviserne havde: I må endelig ikke bede om at få at vide hvad I skal gøre. Det er hele opgaven. I er her for selv at lære at tænke selvstændigt og træne jeres egen analytiske sans.”

Vejen fra humaniora til journalistisk formidling

Journalistik fandtes endnu ikke som et fag på RUC, da Jesper Tynell startede. Men da jeg spørger ham, om han gerne ville have haft muligheden for at læse Journalistik, tøver han:

“Jeg ved faktisk ikke, om jeg ville være startet på Journalistik, hvis jeg havde haft muligheden. Ved siden af studiet underviste jeg i dramaturgi og fortælleteknik og lavede kortfilm. Så alt det der hed formidling på Kommunikation, det sprang jeg faktisk over, så jeg i stedet kunne fordybe mig i andre sider af faget. Det med formidling gik jeg alligevel og rodede med, og så fokuserede på i stedet at suge viden til mig og blive klogere på verden og få noget kvalificeret at formidle.”

Jesper Tynells bog Mørkelygten udkom i 2014

Jesper Tynells bog Mørkelygten udkom i 2014

Baggrunden som videbegærlig humaniorastuderende er ofte kommet Jesper Tynell til gode i hans senere arbejde som journalist, men på visse punkter kom han som nyuddannet til kort over for sine journalistkolleger. Det drejede sig både om grundlæggende viden om de politiske institutioner, der ikke fyldte meget på humaniorastudiet, men også evnen til ukritisk blot at viderebringe, hvad der stod i de store morgenaviser. Jesper Tynell husker, da han fik sit første job som nyuddannet, et vikariat på Københavns Radio. Det var den RUC uddannede Klaus Henriksen, der gav ham jobbet:

”Jeg tror han var villig til at give mig chancen for at komme ind i varmen, på trods af, at jeg ikke var fagudlært og overhovedet ikke kunne skrive en nyhed, ud fra tanken om at det skulle de nok lære mig. Der tog han så fejl.”

Vikariatet blev ikke forlænget, da Jesper ganske enkelt havde svært ved at aflevere til deadline. Han var for kildekritisk anlagt, og havde svært ved at omstille sig til den hurtige nyhedsformidling, hvor der blev skåret hjørner af. Heldigvis fandt Jesper Tynell siden sin rette plads på Orientering på P1, hvor der dengang var mere plads til fordybelse og udelukkende arbejdede vidende fagmedarbejdere. Her har han arbejdet lige siden.

Et godt råd

Mod slutningen af vores samtale, spørger jeg Jesper om han har et godt råd til de nye RUC-studerende, der startede i sidste uge:

“Verden er fyldt med folk, der vil formidle. Derfor gælder det frem for alt om, at have noget reelt at formidle. Sørg derfor for at suge til jer af så meget viden og så mange analytiske redskaber, som I kan, mens I har chancen for det. Viden og selvstændigt genereret indsigt er paradoksalt nok mange steder ikke længere i høj kurs. Men det oplever jeg, at det er blandt læsere, lyttere og seere.”

Speak Your Mind

*