Rektoratets blog: Undgå plagiat på RUC

Share

Som studerende er det afgørende at kende reglerne for plagiering, for det har konsekvenser, hvis man kommer til at begå plagiat.

Rektor Hanne Leth Andersen har fået det tunge hverv at stå i spidsen for en fyringsrunde. Foto: Uffe weng.

Rektor Hanne Leth Andersen. Foto: Uffe weng.

Kære studerende.

Kender du definitionen på plagiat? Det er faktisk nogle gange vanskeligt, og det kan koste dyrt, hvis man overtræder reglerne.

Som rektor ærgrer det mig, hver gang jeg skal tildele advarsler og bortvisninger på grund af plagiat. Især når det ikke handler om bevidst snyd, men om sjusk eller misforståelser.

Her er de mest typiske grunde til, at studerende kommer til at begå plagiat:

  • Man tror, man kan genbruge eget arbejde i flere opgaver det kan man ikke, og man skal citere sig selv, hvis man genbruger pointer fra tidligere opgaver.
  • Man tror, man kan bruge konkrete sætninger og længere passager fra slides direkte i opgaver det kan man ikke uden at citere.
  • Man tror, man kan omskrive uden at gøre opmærksom på, at man gør det det kan man ikke, og man skal altid henvise til den kilde, man har en idé eller en pointe fra.
  • Man sjusker med anførselstegn og kildeangivelser det er ikke ordentligt akademisk arbejde, og det er ikke reelt over for dem, man refererer eller citerer.

Målet er ikke at få afleveret, men at få fagligt udbytte

Straffene er alt fra en advarsel og bortvisning fra eksamen til bortvisning fra universitetet i en kortere eller længere periode.

God akademisk skik er sund fornuft

Sanktioner i forhold til plagiat er alvorlige, fordi universitetet skal vide sig sikker på, at de studerende skriver deres opgaver selv, og at eksamensbeviserne dækker over reelle kvalifikationer. Og en uddannelse er ikke noget værd, hvis den studerende ikke opbygger faglig viden og fagligt sprog. Målet er ikke at få afleveret, men at få fagligt udbytte.

Læs også: Snyd ikke dig selv - husk reglerne om eksamenssnyd

Jeg ved at en plagiatsag er en stor belastning for den enkelte studerende, og dertil kommer, at de administrative kræfter, vi bruger på behandlingen, kan bruges meget mere konstruktivt på uddannelserne. Jeg tror, at de fleste af sagerne kunne undgås, hvis alle kendte reglerne og overholdt dem. Derfor: tal med dine medstuderende og dine undervisere og vejledere om regler og rammer for akademisk skrivning.

Som studerende på et universitet er man nødt til at sætte sig ind i, hvad der er god akademisk skik og også konsekvenserne af ikke at leve op til den. God akademisk skik er meget ofte sund fornuft og handler om at blive god til at skrive sine opgaver selv, efter at have læst de relevante kilder. Den røde tråd laver du selv, og undervejs henviser du til de kilder, du bruger til at argumentere for dine pointer.

Rigtig god vind med dine opgaver i det nye semester!

Bedste hilsner

Hanne Leth Andersen

Rektor

Vil du vide mere om plagiat og akademisk skrivning?

Du kan læse mere på RUC’s hjemmeside og på intranettet.

Du kan også tage en quiz for at teste din viden om plagiat på hjemmesiden www.stopplagiat.nu eller læse en artikel i Magisterbladet, der fortæller om, hvordan universiteterne håndterer det stigende antal sager om plagiat.

Hvis du gerne vil kende de nøjagtige disciplinærregler omkring eksamenssnyd og plagiat på RUC, kan du læse i afsnit 3.7 RUC’s regelsamling

 

Comments

  1. Kære Hanne:

    To ting. Bullet ét er der mange forskere der også lige skal genlæse;)

    Og så det andet: man skal være stolt af at citere andre, stå på deres skuldre og forstå deres arbejde. Referencer er en akademisk dyd – glemmer man det er man blot ej andet end en konsulent.

Speak Your Mind

*