Tyggegummi koster skatteborgerne millioner

Share

Selv om det årligt koster op mod en halv milliard kroner at fjerne tyggegummi fra gader og stræder, smider folk det alligevel på gaden. Det har en gruppe studerende forsøgt at ændre. Artiklen bringes i samarbejde med RUBRIK.

tyggegummi680

Foto: Uffe Weng

Hver gang et tyggegummi bliver kastet på gaden koster det 10 kroner at skrabe det væk. Men selv om det forløber sig til svimlende millionbeløb på årsbasis, så betragter hver femte af os ifølge Miljøstyrelsen ikke tyggegummiet som skrald.

Styrelsen konkluderer, at en del af årsagen er, at vi grundlæggende opfatter os selv som moralske mennesker, men at vi forskyder vores moral afhæng-ig af situationen, og hvilken type affald vi står med. Især folk i alderen 15-27 år har ingen skrupler ved at spytte deres udgnaskede Jenka, Stimorol og Hubba Bubba ud på fortovet.

Det har en gruppe studerende fra Performance-design forsøgt at gøre noget ved.

»Vi var meget optagede af, hvorfor det er en norm, at man bare spytter tyggegummiet ud på gaden. Når man spørger folk, så bliver nogle flove og benægter, at de gør det. Andre siger, at det er, fordi de andre gør det. Vi tror, det har meget at gøre med, at folk har travlt og er på farten, og det er den lette løsning at smide det,« siger Henriette Østergaard Hansen, der står bag projektet sammen med fire medstuderende.

Tyggegummiets tilstand

Som en del af en projektrapport har de forsøgt at rykke folks holdninger til tyggegummiet. Deres kvantitative undersøgelse viser, at tyggegummi bliver opfattet vidt forskelligt i forhold til, om det endnu er utygget eller er blevet gnasket godt i gennem. Som de studerende skriver i rapporten:
»Et stykke tyggegummi opfattes med stor differens i forhold til, om det er nyt eller brugt. Grunden til, at folk vælger at smide deres tyggegummi på gaden, er netop, at de ikke ønsker at røre den gennemgnaskede, klistrede masse.«

Når man spørger folk, så bliver nogle flove og benægter, at de gør det. Andre siger, at det er, fordi de andre gør det. Vi tror, det har meget at gøre med, at folk har travlt og er på farten, og det er den lette løsning at smide det.

Problemet er så omfattende, at tyggegummi ifølge organisationen Hold Danmark Rent udgør hele 24 procent af alt henkastet affald, og at det årligt koster en halv milliard kroner at fjerne det. Cigaretskodder er en af de andre store syndere, men de studerende mener, de er på vej til at blive faset ud og i mange tilfælde endda erstattet af tyggegummi.

»Mange er holdt op med at ryge og tygger nikotintyggegummi i stedet. Det er også langt nemmere at fjerne cigaretskodder, hvorimod tyggegummi skal fryses ned, inden det kan skrabes væk. Derfor fokuserer vi på tyggegummi,« fortæller Henriette Østergaard Hansen.

Performance på bro

I samarbejde med Københavns Kommunes kampagne ‘Ren Kærlighed til København’ stablede de fem studerende en performance på benene, der havde til sigte at sende tilfældige forbipasserende på Dronning Louises Bro gennem op til flere erkendelseschok. Via en oplevelsesøkonomisk
effektmodel baseret på professor Christian Jantzens teori om oplevelsesdesign og ved brug af nudging (metode, der ved at skabe bedre rammer skal hjælpe forbrugerne med at træffe mere rationelle valg, red.) skulle det i sidste ende ændre ikke bare folks adfærd, men også måden de anskuede tyggegummi på. I stedet for at betragte det som legitimt at smide det på gaden, skulle oplevelsen få dem til at se tyggegummi som gement skrald på linje med snotpapir, Snickers-indpakning og kaffebægre.

»Vi lever i et forbudssamfund, og der er allerede mange restriktioner, så vi mener, at en alternativ, sjov tilgang er bedre til at ændre folks opfattelse end endnu en løftet pegefinger,« siger Henriette Østergaard Hansen.

Ny erkendelse

Performancen bestod af tre faser. Først uddelte de studerende tyggegummipakker, hvor det stod ”Vidste du… at det koster 10 kr. at fjerne et tyggegummi fra gaden?”, til forbipasserende på Dronning Louises Bro. De passerende kom herefter forbi en studerende udklædt som kommunalarbejder, der forsøgte at fjerne et overdimensioneret tyggegummi fra fortovet.

To af projektmedlemmerne i leg med projektemnet, tyggegummi. Foto: Uffe Weng tyggegummi

To af projektmedlemmerne i leg med projektemnet, tyggegummi. Foto: Uffe Weng

Længere nede ad broen var et felt med farvestrålende gennemgnaskede tyggegummier, og til sidst ledte nogle lyserøde fodspor frem til en stor skraldespand med et kæmpe to-go-kaffebæger monteret, så det så ud som om, det var ved at blive smidt ud.

Tanken var, at turen over broen ville få folk til at reflektere over, hvad de egentlig gør, når de kaster tyggegummi, og at de derfor ville klistre tyggegummiet fast på det store kaffebæger, der var på vej i skraldespanden. Det forløb dog ikke helt efter planen, bl.a. fordi folk ikke var færdige med deres tyggegummi, når de havde tilbagelagt de knap 30 meter hen til kaffebægret.

Alligevel blev der rykket nogle holdninger. Nogle af de medvirkende gav efterfølgende udtryk for, at de var nået til en ny erkendelse angående tyggegummi. Optrinnet affødte også et indslag i TV2 Lorry, som kan have været med til at ændre endnu flere københavneres holdning til tyggegummi.

Fakta

Holdet bag rapporten

Projektrapporten ‘Ren kærlighed til København – nu med tyggegummi’
er skrevet af Henriette Østergaard Hansen, Martin Wiuff, Nicholas Mellberg Buch, Nikoline Kern (tv. på billedet) og Anja Sindberg. De fik alle karakteren 10 for projektet.

Speak Your Mind

*